De fiets is af!
Nu de conditie nog. Zo zou je het kunnen samenvatten. Maar de tijd die is besteedt aan sleutelen en dergelijke kan nu gebruikt worden voor training. Dat gaat wel goed komen. Voor zij die net binnen komen vallen: ik ben begonnen met fietsen en de eerste uitdaging is fietsen van Breda naar Rotterdam. Waarom? Lees ’t hier.
Ik heb drie weken geleden al zo’n 25 kilometer gefietst op redelijk tempo (ongeveer 25 km/u gemiddeld) en dat viel niet tegen. Overigens heb ik die kilometers gereden op een lichte mountainbike die volledig geveerd is. Dat comfort kan ik nu wel vergeten, hoewel het op vlakke wegen weinig verschil maakt. Helaas ben je voor training toch aangewezen op de rustige polderwegen wil je niet iedere tien seconden een voetganger / fietser / auto / rolstoel raken (omcirkel uw voorkeur).
Op de ’nieuwe’ racefiets heb ik inmiddels 23 kilometer gereden, waaronder gisteren een kort tochtje van 13 km (iets meer dan een half uurtje). Gelukkig werkt de fiets naar behoren nu die is voorzien van een nieuw zadel, zadelpen, stuur, stuurpen, remhendels en nieuwe remblokjes. De renovatie werd iets omvangrijker dan gedacht, maar het is nu allemaal wel netjes en ik kan er wel een jaartje mee vooruit.
Het is wennen, zo’n hard zadel en het stuur dat ver naar voren zit. Je houding is heel anders en dat geldt ook voor het schakelen met de hendeltjes aan de onderbuis (ja ja, ouderwetsch zegh ick U). Maar ik denk dat ik er inmiddels redelijk aan gewend ben. Komend weekend is het bedoeling voor het eerst een wat langer stuk te rijden.
De route

Ik heb nog eens goed gekeken naar de fietsroute Breda - Rotterdam en de afstand is een beetje ingekort tot 53 km. In principe fiets ik langs of zeer dichtbij alle treinstations op de route, dus Breda-Prinsenbeek, Lage Zwaluwe, Dordrecht, Zwijndrecht, Barendrecht, Rotterdam Lombardije, langs de Kuip, station Rotterdam Blaak om vlakbij Rotterdam Noord te eindigen. Je kan de route bekijken op Google Maps.