Bijna op de helft
Terwijl de mensjes in Nederland net weer begonnen zijn met studeren en dat soort aangelegenheden, ben ik al zo goed als op de helft. Het is nu de zesde week, volgende week is een vrije week en daarna zijn we over de helft! Jaha, zware tijden hier.
De vrije week ga ik doorbrengen op Bali, Indonesië! Tien daagjes weg met een groepje exchange studenten, dus dat wordt wel leuk denk ik. Ik ben niet van plan de gehele tijd op het strand te gaan hangen, ik hoop ook wat mee te krijgen van de Balinese cultuur. Beetje verbreden van je horizon zeg maar.
Da’s sowieso wel nodig, ik kan niet zeggen dat ik al heel veel heb gezien van Singapore. Toch maar meer gaan rondtrekken op de vrije dagen. En oja, ook eens de gym met een bezoekje vereren en zo af en toe eens gaan zwemmen… Veel te druk en veel te weinig tijd. Ik vrees dat ik eigenlijk een jaar nodig heb om alles te kunnen zien. Laat ik het een luxeprobleem noemen.
Sowieso bevinden wij Westerlingen ons echt in een luxe positie. Vergeleken met veel studenten zijn we echt rijk. Niet alleen financieel, maar ook qua ervaringen in reizen en dergelijke. Zo vertelde een studente me vrijdag dat ze nog nooit buiten Vietnam (afkomst) en Singapore was geweest. Een andere student verklaarde nog nooit buiten Singapore geweest te zijn, niet eens een weekendje naar Maleisië (30 km verderop).
Veel niet-Singaporese studenten vinden het eten hier ook vrij duur, maar in onze ogen is 2 Ã 3 euro voor een avondmaaltijd goedkoop. Met name de kosten van een auto (toch wel een beetje een statussymbool) worden hier hoog genoemd. Veel mensen hebben dan ook geen auto. Je kan beter de taxi nemen, dat is goedkoper dan een auto bezitten.
Ter illustratie, de Subaru Impreza WRX (populair hier) kost S$ 79.000,- (€ 39.500,-), terwijl je daar in Nederland € 33.785,- voor neertelt. Dat is wel inclusief S$ 6.500,- (€ 3.250,-) aan belastingen, die je terug kan krijgen als je je auto binnen vijf jaar inruilt voor een nieuwe. Zodoende zie je hier bijna alleen maar nieuwe auto’s. Overigens, voor de meeste modellen is de belasting rond de S$ 11.000,-, nog een tikkie gekker dus. Overigens #2, de Nederlandse prijs is al inclusief de € 8575,- aan BPM-heffing die je nooit terugziet. Praktisch gezien ligt de prijs bijna gelijk, maar dan hebben we het nog niet over het rekeningrijden hier. Gelukkig is het OV hier wel goed.
Zo, heb ik jullie weer deelgenoot gemaakt van een kostenraming. Ik blij, jullie blij. Ja toch?