Stacked Actions

Een muziekspeler waarbij je in één beweging alles kan instellen: het resultaat van het vak Stacked Actions dat ik in mijn derde jaar bij Industrial Design deed. Het is een aardig voorbeeld van de combinatie tussen interactie ontwerp en hardware om een eenvoudig prototype te realiseren. De opdracht was om de interactie met een eenvoudig product zo aan te passen dat een gebruiker het kan bedienen met zoveel mogelijk vrijheid van handelen. Dat wil zeggen dat niet langer een serie van op knoppen drukken en schuiven bedienen noodzakelijk is, maar dat al die facetten in één vloeiende beweging gedaan kunnen worden. Kortom, tastbaarheid en fysieke manipulatie boven ouderwetse manieren van interactie.
In het ontwerp vervangen de bladeren en steel van een digitale bloem de functies van een muziekspeler. Het optillen van de bloem verandert het volume, terwijl beide bladeren van stand gewisseld kunnen worden om de muziekkeuze aan te passen. Een gesloten bloem betekent ingetogen muziek terwijl een wijdere stand de muziek energieker en meer afwisselend maakt. Zie de video hieronder voor een demonstratie.
Het ontwerpproces begon met exploraties: het zelf uitbeelden van bewegingen en het maken van eenvoudige, tastbare schetsen met beweegbare onderdelen zonder dat hier direct een link werd gelegd met een uiteindelijke functie. Het prototype dat je hier ziet gebruikt een microcontroller om senserinformatie naar een laptop te sturen, welke de meest geschikte muziek afspeelt. Hoewel er zowel op de interactie als de vormgeving het nodige is aan te merken biedt dit project een aardig beeld van wat je kan doen als je zoekt naar andere manieren om hetzelfde resultaat te bereiken, namelijk luisteren naar de muziek die je wilt.